دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
1. انواع ادبی در حماسه های ملّی ایران
دوره 2، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1387، صفحه 1-30
چکیده
حماسه های ملی ایران و در راس آن ها شاهنامه، سرگذشت پر فراز و نشیب ایران است در اندیشه ایرانی،آن گونه که بوده است یا آن گونه که ایرانی می پنداشته که بوده است یا میخواسته که بوده باشد. چنین آثار سترگی بایسته است که از هر دیدگاه و جنبه ای مورد بررسی قرار بگیرند. یکی از این جنبه ها، بررسی محتوایی این آثار از منظر انواع ادبی(Literary Genres ) یا به ... بیشتر2. معیار سنجش کردار نیک و بد از دیدگاه مولوی
دوره 2، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1387، صفحه 31-46
چکیده
تبیین ملاک و معیار کردار پسندیده و ناپسند از مسائلی است که پیش از حکمای اسلامی در فلسفه یونان باستان مطرح بوده است. آنان یگانه محک برای شناخت کردارها را داوری عقل و خرد میدانستند و آن را پشتوانهای برای اصول اخلاقی جاوید قرار داده بودند. در دوره اسلامی ملاک، شناخت افعال خدا و شناخت و سنجش کارهای انسانی بر اساس آن است. در این مقاله ... بیشتر3. فردوسی و شاهنامه در منظومههای پهلوانی، دینی و تاریخیِ پس از او(ذیلی بر سرچشمههای فردوسی شناسی)
دوره 2، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1387، صفحه 43-74
چکیده
منظومههایی که پس از شاهنامه و غالباً به پیروی از آن، در زمینه های پهلوانی، دینی و تاریخی به نظم درآمدهاند، از مآخذِی هستند که کمتر مورد توجّه فردوسی شناسان است. حال آنکه سَرایندگانِ بیشترِ این آثار افزون بر تأثّرات فراوان زبانی، ادبی و اندیشگی از شاهنامه، به صورتهای گوناگون از فردوسی و شاهنامه نام بردهاند که گردآوری و بررسی ... بیشتر4. هستی شناسی میرِ نوروزی با تکیه بر بیتی از حافظ
دوره 2، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1387، صفحه 75-94
چکیده
میرِ نوروزی یکی از جشنهای ملی ایران بوده که در بهار با شکوه تمام برگزار می شده است و در شعر حافظ، نمود یافته است. شارحان حافظ، در شرح این جشن، بسیار سخن گفته اند؛ اما هیچ یک، آنچنان که باید فلسفه وجودی این جشن را درک نکرده و حتی گاه مطالبی ضد و نقیض درباره این جشن آوردهاند. نگارنده در این جستار کوشیده است، این جشن کهن را از زوایای گوناگون ... بیشتر5. کاربرد«الگوی کنشگر» گِرِماس درنقد و تحلیل شخصیتهای داستانی نادر ابراهیمی
دوره 2، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1387، صفحه 95-116
چکیده
هر داستان از پیوند استوار بین دو عنصر رویه یا سطح و ساختار تشکیل شده است. در حقیقت، ارزش هر داستان در زیبایی نهفته در آن است و که ساختار درست یک داستان، میتواند به زیبایی آن بیفزاید. بنابراین، شناخت ساختار روایی و توصیف و تشریح شخصیتهای داستان، یکی از مهمترین نکتهها در پژوهشهای ادبی است و پژوهشگران نیز میکوشند از طریق کاربرد ... بیشتر6. حواس پنجگانه و حسامیزی در شعر
دوره 2، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1387، صفحه 117-134
چکیده
شعر معمولاً حاصل تجربه ها و یافتههای شاعر است. بسیاری از این تجربهها و یافتهها تنها به یاری یکی از حواس به دست نیامده است. شاعر برای بیان کردن و انتقال دادن اینگونه موارد نیازمند آن است که حواس گوناگون مخاطب را همزمان تحت تأثیر قرار دهد. یکی از راههای این کار حسامیزی است. این آرایه گاه از راه به کار بردن واژگان و تعبیرات مربوط ... بیشتر7. خوابنامهنویسی در زبان و ادب فارسی (سیری در مهمترین خوابنامههای فارسی )
دوره 2، شماره 4 ، پاییز و زمستان 1387، صفحه 135-158