تحلیل گفتمان انتقادی کتاب اسرارالتّوحید بر مبنای الگوی ون لیوون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

چکیده

بیان مسئله: اسرارالتوحید اثری عرفانی است که در آن، کارگزاران اجتماعی به‌شیوه‌های مختلف بازنمایی می‌شوند.
روش: هدف در این پژوهش، تحلیل گفتمان این کتاب بر مبنای الگوی ون لیوون و با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی است.
یافته‌ها و نتایج: نتایج اولیه بیانگر آن است که ابوسعید ابوالخیر در این اثر ازطریق فعّال‌سازی، نیرویی پویا و اثرگذار معرفی شده است. بیشترین بسامد نام‌دهی پس از ابوسعید ابوالخیر مربوط به خواجه حسن مؤدب، کارگزار مخصوص ابوسعید و ابوالقاسم قشیری است. آشکار است که بسامد نام‌دهی این شخصیّت معتبر به‌دلیل گرایش نهایی او به ابوسعید، تأثیر شگرفی بر وجهه و مشروعیت معنوی ابوسعید ابوالخیر گذاشته است. در اسرارالتوحید بیشترین بسامد گروه‌ها مربوط به مشایخ/ صوفی، درویشان و مریدان است که همه مربوط به گروه خود و گفتمان طریقت‌محور هستند. در زیرشاخة نامشخّص‌سازی مشخص شد که هویّت کارگزاران ناشناس در تبلیغ گفتمان طریقت‌محور اهمیتی ندارد؛ بلکه مهم عملی است که آنها انجام می‌دهند. عمل این کارگزاران ناشناس همواره کارکردی مشابه و مؤثر در بیان دیدگاه‌های عرفانی نویسنده دارد که اغلب شامل مشاهده، دریافت عظمت و اهمیّت شخصیّت معنوی ابوسعید ابوالخیر است. در اسرارالتوحید، انسان‌نمایی حیوانات بار ایدئولوژیکی دارد؛ زیرا حضور این حیوانات وحشی از مقولة کرامات ابوسعید ابوالخیر است تا نشانی بر مشروعیّت، تثبیت قدرت و صدق او باشد. ازنظر مولفة حذف ثابت شد که بخش‌هایی از دانسته‌های ابوسعید شامل مقولة کم‌رنگ‌سازی می‌شود؛ زیرا تولیدکنندۀ گفتمان در این اثر، مانند دیگر سالکان، موظّف است از افشای اسرار ربّوبی بپرهیزد و سرّ حق را جز با اهل حق در میان نگذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical discourse analysis of the book Esrar al-Tawhid based on Van Leeuwen's model

نویسندگان [English]

  • Faezeh Arabyousefabadi 1
  • Zahra Davar 2
1 Associate Professor of Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature, University of Zabol, Zabol, Iran
2 MA in Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature, University of Zabol, Zabol, Iran
چکیده [English]

The book Asrar al-Tawhid is a mystical work in which social agents are represented in different ways. The purpose of the present study is to analyze the discourse of this book based on Van Leeuwen's model relying on the descriptive-analytical method. Preliminary results of the study indicate that in this work, Abu Saeed Abu al-Khair is introduced as a dynamic and effective force through activation. The highest frequency of writing after Abu Saeed Abu al-Khair is related to Khajeh Hassan Modab, the special agent of Abu Saeed and Abolghasem Qashiri. It is obvious that the frequency of naming this prestigious figure due to his final inclination towards Abu Sa'id has had a tremendous impact on the image and spiritual legitimacy of Abu Sa'id Abu al-Khair. In Asrar al-Tawhid, the highest frequency of groups is related to Sufi elders, dervishes, and disciples, all of whom belong to their own group and to the sect-oriented discourse. In the non-identification section, it was found that the identities of anonymous agents were not important in propagating the method-oriented discourse. However, what matters is what they do. The actions of these anonymous agents always have a similar and effective function in expressing the author’s mystical views, which often include observing and perceiving the greatness and importance of the spiritual personality of Abu Sa'id Abu al-Khair. In the book Asrar al-Tawhid, the humanization of animals has an ideological burden, because the presence of these wild animals is one of the virtues of Abu Sa'id Abu al-Khair to be a sign of his legitimacy, consolidation of power, and truth. From the point of view of the deletion component, it was proved that parts of Abu Sa'id's knowledge include the category of fading, since the producer of discourse in this work, like other seekers, is obliged to refrain from revealing the secrets of God and not to share the secret of truth except with the people of truth.
 

Introduction

To perceive a literary work more deeply and to understand the essence of the text, one must go beyond the surface and refer to layers beyond the surface. Linguistics is one of the tools of deep knowledge and understanding of literary works, which pays attention to the religious, social, political, etc. aspects of literary works through the analysis of critical discourse and examines a text from all aspects and layers. It checks its hiddenness. The book of Asrar al-Tawhid is a mystical work that consists of three chapters. In these three chapters, there are 271 anecdotes in which social agents are represented in different ways. The existence of this feature, on the one hand, and the lack of fundamental research on this subject, on the other hand, led the authors to examine and explain the ways of representing social agents in the book Asrar al-Tawhid. Therefore, the purpose of this study is to identify social agents and to explain the ways of representing them in the text of the book Asrar al-Tawhid Fi Maqamat Abu Saeed written by Muhammad Bin Manwar, a descendant of Abu Saeed. 

Theoretical Framework

Leeuwen’s model consists of two main branches: elimination and statement. According to him, whenever the social agent is clearly present in the discourse, the phenomenon of expression has occurred. Self-expression manifests itself in two ways: determining the role and determining the type of reference in words. On the other hand, based on the elimination component, a number of social agents are not represented during the discourse.
 

Methodology

To discover the components of the discourse centered on Asrar al-Tawhid, the present study is based on the descriptive-analytical method by taking notes and using library resources.
 

Results and Discussion

From the totality of what was said about the ways of representation of social agents based on Van Leeuwen’s discourse analysis model in the book Asrar al-Tawhid, it can be said that the method of representation is based on the main component of expression in Asrar al-Tawhid through determining the role and the type of gesture in the word of manifestation. In this work, role determination is done in two ways: activation and passivation. Through the activation of Abu Saeed Abu Al-Khair, he is introduced as an active, dynamic, and effective force that was clearly acting against some of the society’s values. In the passivization section, it was concluded that the activities of Abu Saeed Abul Khair as an active agent of this mystical discourse in his time caused his mystical discourse to be considered a dominant and hegemonic discourse temporarily.In the book of Asrar al-Tawhid, depending on whether the social agent has a human characteristic or not, the type of reference is divided into two parts: identification and de-identification. In this book, the identification of the agents who are represented in the form of human characteristics has been done by naming and linking methods. In the naming section, it was concluded that the title ‘Sheikh’ was used for Abu Saeed Abu Al-Khair as the great agent and the central character of the stories in all the pages of the book and most of the lines. After that, the highest frequency of naming is related to Khwaja Hasan Modab, the special agent of Abu Saeed Abul Khair, who often did the Sheikh's work. Another method of identification that is manifested in Asrar al-Tawhid is the linking process, through which the identified social agents are represented in the form of groups that have a single point of view about an activity, or perform a single action.Accordingly, there are more than sixteen types of groups in the book Asrar al-Tawhid. Regarding the mystical theme, the most frequent works are related to Sheikhs/Sufis, Dervishes, and disciples, all of whom are related to their own group and Tariqat-oriented discourse. In the sub-branch of impersonalization, it was concluded that in the book Asrar al-Tawhid, the highest frequency of impersonalization is related to an old man, someone, a man, and unknown people, respectively. In this case, the agent's identity does not play a role in the discourse; rather, what matters is what he does. What these anonymous agents do in many stories always has a similar and effective function in expressing the author’s views. This work includes observing and understanding the greatness and importance of Abu Said’s personality.  

Conclusions and Suggestions

Based on the author's de-identification, the conclusion was reached that in the book Asrar al-Tawhid, the anthropomorphism of animals has an ideological load and the presence of these wild animals is in line with the proof of the greatness, spiritual power, and dignity of Abu Saeed Abul Khair. In addition, from the point of view of the author of the deletion, it was also concluded that parts of Abu Saeed's knowledge include the category of dimming, because the producer of the discourse in this work, like other seekers, has been obliged to avoid revealing the secrets of God and not to share the truth except with the people of truth.
It is suggested to analyze and examine all mystical prose works, especially the mystical works of the Khorasan province using the method mentioned in this study.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Discourse Analysis
  • Social Agent
  • Asrar al-Tawhid
  • Abu Saeed Abu al-Khair
  • Fading
  • Van Leeuwen

1ـ مقدمه 1

برای شناخت و درک عمیق‌تر یک اثر ادبی و پی‌بردن به کنه متن باید از ظاهر گذشت و به لایه‌هایی فراتر از ظاهر رجوع کرد. علم زبان‌شناسی یکی از ابزارهای شناخت و درک عمیق آثار ادبی است که ازطریق تحلیل گفتمان انتقادی به جنبه‌های دینی، اجتماعی، سیاسی و... آثار ادبی توجه می‌کند و یک متن را از همة جوانب و لایه‌های پنهان آن بررسی می‌کند. برپایة نظام جامعه‌شناختی ـ معنایی «متون در شرایط اجتماعیِ تولید و مصرف قرار گرفته و به آن مربوط شوند» (Richardson, 2007: 41)؛ بر این اساس سازوکار گفتمانی یک رویداد ارتباطی شامل فرایندهای مختلف ساخت متن و کاربست آن است که به تحلیل گفتمانی متن می‌انجامد، نه تحلیل صرفاً متنی آن. یکی از مهم‌ترین ابزار شناخت این فرایند، بررسی شیوه‌های بازنمایی و اظهار کارگزاران اجتماعی متن است. ازجمله برجسته‌ترین نظریه‌پردازان تحلیل انتقادی گفتمان، تئو ون لیوون (1996 م.) است. «او با بررسی متون گوناگون به‌شیوه‌ای نظام‌مند، چگونگی بازتاب عوامل اجتماعی را در متن بررسی می‌کند و تأثیر و تأثّر زبان و عوامل اجتماعی را در بازنمایی کارگزاران در اثر نشان می‌دهد» (حق‌پرست، 1390: 47). ون لیوون در تلاش است روش‌ها و اصولی را بنمایاند که تولیدکنندۀ یک گفتمان برای تولید یک متن و انتقال معنا استفاده می‌کند.

او اثری را که یک گفتمان بر روی ساخت، تبدیل صورت و حفظ قدرت اجتماعی و جامعه می‌گذارد، امری مهم می‌داند و برای تحلیل متن از رویکردی جامعه‌شناختی ـ معنایی استفاده می‌کند و در تلاش برای نشان‌دادن راه‌های مختلف بازنمایی کنش اجتماعی در گفتمان است (سادات مقداری و جهانگیری، 1394: 126).

هدف در این پژوهش تشخیص کارگزاران اجتماعی و تبیین و بررسی شیوه‌های بازنمایی کارگزاران اجتماعی در متن کتاب اسرارالتوحید فی مقامات ابی‌سعید نوشتۀ محمد بن منوّر، از نوادگان ابوسعید است. این کتاب ازجمله شاهکارهای انکارناپذیر نثر پارسی و یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخ اجتماعی ایران است (ریپکا، 1382: 424‑428 ). روانی انشا و انسجام و استحکام عبارات و رعایت تام و تمام موازین فصاحت و بلاغت در این کتاب به حدّ اعلای خود رسیده است (صفا، 1363: 982). این اثر ارزشمند مشتمل بر سه باب است: باب نخست دربارة احوالات شیخ و سلوک و ریاضات اوست؛ باب دوم دربارة شیوه‌های رهبری شیخ و ارشاد مریدان و باب سوم مربوط به وصیت‌ها و مرگ شیخ و عجایبی است که پس از مرگ ایشان رخ داده است.

در این سه باب، دویست و هفتاد و یک حکایت موجود است که در آن، کارگزاران اجتماعی به‌شیوه‌های مختلف بازنمایی می‌شوند. وجود این ویژگی از یک‌سو و نبودِ تحقیقی بنیادین دربارۀ این موضوع ازسوی دیگر، نگارندگان را بر آن داشت که به بررسی و تبیین شیوه‌های بازنمایی کارگزاران اجتماعی در کتاب اسرارالتوحید بپردازند و با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی و برای کشف مولّفه‌های گفتمان‌محور اسرارالتوحید، به سؤال اصلی زیر پاسخ دهد که شیوه‌های بازنمایی کارگزاران اجتماعی در متن کتاب اسرارالتوحید چه ارتباطی با زندگی و اندیشه‌های ابوسعید دارد؟

پژوهش برپایۀ این فرضیه شکل گرفت که بازنمایی کارگزاران در اسرارالتوحید همه هدفمند و در جهت تأثیرگذاری بر مخاطب برای القای ایدئولوژی عرفانی ابوسعید ابوالخیر است که با شیوه‌های فعّال‌سازی، منفعل‌سازی، نام‌دهی، پیوند، تشخّص‌زدایی و کم‌رنگ‌سازی نمود یافته است.

1ـ1 پیشینۀ پژوهش

تاکنون پژوهش‌هایی دربارة اسرارالتوحید انجام شده که عبارت است از:

«بازنمایی و تحلیل ساختارهای مردم‌گرایی در سیرة عملی و نظری ابوسعید ابوالخیر با رویکرد نظریة خودشکوفایی آبراهام مزلو» نوشتة ساعدی، خردمندپور، مقامیان‌زاده، اردشیرزاده (1400)؛ در این نوشته نویسندگان با رویکرد به نظریة خودشکوفایی آبراهام مزلو نشان دادند که اصلی‌ترین ویژگی در مناسبات بینافردی ابوسعید، برتری‌نجستن اوست و اینکه ابوسعید در ارتباط‌گیری با مردم، مفاهیم بنیادین انسانی را ممیزة میان افراد شکوفا و رشدنیافته در نظر گرفته است و با تبیین نظام ارزش‌گذاری جدید مبتنی بر مسائل معرفتی و غیرظاهری ازسوی شیخ، موجب گرایش مردم به مجالس وعظ و تذکیر شده است.

«بررسی وجوه مشترک ویژگی‌های پیر و شیخ در اسرارالتوحید محمد بن ‌منوّر و رمان برادران کارامازوف از فئودور داستایفسکی» از حسینی، میرانی و میر که نویسندگان در این مقاله با اشاره به سیرة عملی و نظری ابوسعید ابوالخیر و پدر زوسیما (در مرتبة پیران واصل) به تبیین مقولاتی مانند انقیاد محض سالک در برابر پیر، گرایش عوام به نهاد خانقاه و دِیر و محبوبیّت عمومی پیر، نقش هدایت‌گری پیر برای حل مشکلات عوام و خواص، مشاهدة کرامات از پیر، فراست پیر، ارتباط روح پیر با عالم ناسوت پس از مرگ و مقدّس‌انگاری پیر پرداخته‌اند.

«نعل وارونه در گفتار و رفتار شیخ ابوسعید ابوالخیر» از اشرفی و فرخزاد (1398)؛ در این مقاله نخست گونه‌هایی از وارونگی معنا معرفی می‌شود؛ سپس نویسندگان با بررسی رفتارهای متفاوت ابوسعید نشان می‌دهند که باژگونگی امور یا وارونگی معنا، مبنای بسیاری از اندیشه‌های ابوسعید ابوالخیر در اسرارالتوحید است و این شیوة ابوسعید مواجهة او با نخوت صوفیانة عصر خویش است.

«مقایسة کهن‌الگوهای یونگ با شیوة عرفانی ابوسعید» از اژه‌ای و عرب جعفری (1396) که نویسندگان این پژوهش دو کهن‌الگوی سایه و نقاب در نزد یونگ را با تعالیم ابوسعید ابوالخیر تطبیق و مقایسه کرده‌اند و نمودهای سایه را در اندیشة ابوسعید نشان می‌دهند؛ آنان با یافتن انواع نقاب در دیدگاه وی، نقش مثبت و منفی آنها را بیان می‌کنند و نشان می‌دهند که هدف یونگ سازگار و هماهنگ‌کردن انسان با جامعه و رساندن او به فردیّت در همین اجتماع است؛ ولی هدف ابوسعید رساندن انسان به حقیقت است.

«بررسی ساختار روایی اسرارالتوحید براساس شیوه‌های شخصیت‌پردازی» (1392) از شفق، مدرسی و یاسینی (1392) که نویسندگان در آن به بررسی شخصیت‌پردازی در کتاب اسرارالتوحید برمبنای نظریۀ گریماس و ژنت پرداخته‌اند. نویسندگان در این پژوهش پس از کشف، شناسایی و میزان موفقیت محمد بن منوّر در پردازش شخصیت‌های حکایت اثبات کردند که حکایت‌پردازی در اسرارالتوحید شیوه‌ای برای گسترش اندیشه‌های صوفیانه و ابزاری برای معرفی و نمایش عظمت شخصیت ابوسعید ابوالخیر است.

مقالة دیگر از همین نویسندگان با عنوان «بررسی کانون روایت در اسرارالتوحید» (1392) است که در آن، روایت‌های این کتاب ازنظر کانونی‌سازی نظریة ژرار ژنت تحلیل شده ‌است. نویسندگان ازطریق دو مقولة وجه و لحن، توانایی نویسنده را در بازتابانی اندیشه‌های عرفانی ابوسعید نشان داده‌اند. پژوهش دیگر مقاله‌ای با عنوان «بررسی کتاب اسرارالتوحید از دیدگاه کنش اجتماعی» از محمدزاده و یوسف‌فام (1392) است. نویسندگان در این مقاله علاوه‌بر تبیین رابطة علی بین متن کتاب اسرارالتوحید و سیاست، اجتماع و دین و... به توصیف مسائل مربوط با فرهنگ و اجتماع و باورها و ارزش‌ها و ضدارزش‌ها در کتاب اسرارالتوحید پرداخته‌اند.

از دیگرسو، بنیاد نظری این پژوهش در جامعه‌های آماری فارسی‌زبان دیگری بررسی و تحلیل شده است؛ برای مثال پهلوان‌نژاد و صحراگرد (1388) در مقالة «شیوه‌های بازنمایی کارگزاران اجتماعی در نشریات دورة مشروطه از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی» به این نتیجه رسیدند که که بیشتر متون دورة مشروطه از مؤلفه‌های جامعه‌شناختی ـ معنایی استفاده کرده‌اند و در این نشریات، کارگزاران در قالب انسان‌هایی فعال و پویا بازنمایی شده‌اند که پس از رهایی از استبداد در راه پیشرفت جامعة خود تلاش می‌کنند.

پوشنه و معین (1392) در مقالة «تحلیل گفتمان انتقادی در اثری از ابراهیم گلستان با استفاده از مؤلفه‌های جامعه‌شناختی ـ معنایی گفتمان‌مدار با توجه به بازنمایی کارگزاران اجتماعی» شیوه‌های متفاوت بازنمایی کارگزاران اجتماعی مختلف در روایت «میان دیروز و فردا» اثر ابراهیم گلستان (1384) را نشان دادند و به کشف رابطة بین دیدگاه‌های فکری ـ اجتماعی (ایدئولوژیک) با ساختارهای گفتمان‌مدار در روایت مذکور پرداختند.

با توجه به پیشینة فوق به‌درستی می‌توان ادعا کرد که پژوهش حاضر، نخستین اثری است که به تحلیل گفتمان‌مدارِ اسرارالتوحید با تأکید بر مؤلفه‌های جامعه‌شناختی ـ معنایی می‌پردازد.

 

2ـ بنیاد نظری

الگوی گفتمان‌مدار ون لیوون (2008 م.) ازجمله نظریات جدید گفتمان انتقادی است که در آن یک نظام شبکه‌ای ارائه شده ‌است که کارگزاران اجتماعی در آن بازنمایی می‌شوند (سادات‌مقداری و جهانگیری، 1394: 126). این کارگزاران مجموع افرادی هستند که در یک رویداد حضور دارند. الگوی لیوون متشکل از دو شاخة اصلی حذف و اظهار است. به اعتقاد لیوون هرگاه کارگزار اجتماعی به‌وضوح در گفتمان حضور داشته باشد، پدیدة اظهار رخ داده است (Van Leeuwen, 2008: 34). اظهار به دو شیوة تعیین نقش و تعیین نوع اشاره در کلام جلوه می‌کند. لیوون معتقد است «نقش‌هایی که در تصویرسازی به کارگزار داده می‌شود، جهت تعیین کارگزار [agent] و یا پذیرندة عمل [patient] است» (Van Leeuwen, 2008: 34) که به آن تعیین نقش نیز گفته می‌شود. نوع اشاره بسته به اینکه کارگزار اجتماعی دارای مشخصة انسانی باشد یا نباشد، به دو بخش تشخّص‌بخشی (personification) و تشخّص‌زدایی (impersonification) تقسیم می‌شود (Van Leeuwen, 2008: 36).

از دیگرسو، براساس مؤلفۀ حذف، «تعدادی از کارگزاران اجتماعی درطی گفتمان بازنمایی نمی‌شوند» (Van Leeuwen, 2008: 32). در بلاغت سنتی برای هر حذفی، قرینه‌ای وجود دارد؛ «وجود قرینه‌ای که بر محذوف دلالت کند، اساس حذف است؛ زیرا در صورت مخفی‌بودن قرینه، معنا پوشیده می‌ماند» (ابن‌الاثیر، 1994، ج 2: 81). در الگوی ون لیوون نیز حذف «گاه آگاهانه [purposely] است و بسته به اهداف و منافع تولیدکنندگان متن دارد و گاه غیرآگاهانه [Innocent] است و فرض بر آن است که خواننده یا شنونده از هویّت کارگزار حذف‌شده آگاه است و او را می‌شناسد» (Van Leeuwen, 2008: 32). حذف آگاهانه «در پیوند با اهداف نویسنده و برای ایجاد تصور موردنظر در مخاطب صورت می‌گیرد» (سادات‌مقداری و جهانگیری، ۱۳۹۴: 127) و خود به دو نوع پنهان‌سازی (suppression) و کم‌رنگ‌سازی (back grounding) تقسیم می‌شود.

در پنهان‌سازی با «حذف کامل کارگزار اجتماعی و فعّالیت آن» (Van Leeuwen, 2008: 33) روبه‌رو هستیم؛ به‌گونه‌ای که هیچ اثری از آن در متن برجای نمی‌ماند. در بلاغت سنتی این نوع حذف، نامقبول است؛ زیرا «اگر محذوف مشخص نباشد، نوعی اخلال صورت پذیرفته که جزو عیوب کلام برشمرده می‌شود» (قدامة‌ بن‌ جعفر، 1884: 206). در کم‌رنگ‌سازی «با وجود حذف کارگزار از گفتمان، اثری از او در متن برجای است، به‌طوری که می‌توان به‌صورت تلویحی به حضور او پی برد» (Van Leeuwen, 2008: 33)؛ در بلاغت سنتی به این اثر، قرینة لفظی می‌گویند. در ادامه به معرفی هریک از این موضوعات و بیان مصداق‌هایشان در کتاب اسرارالتوحید می‌پردازیم.

 

3ـ بحث و بررسی

3ـ1 اظهار (inclusion)

اظهار در اسرارالتوحید به دو شیوة تعیین نقش و تعیین نوع اشاره در کلام جلوه می‌کند. در ادامه به‌طور جداگانه به معرفی هریک از آنها و نشان‌دادن مصادیقشان در متن اسرارالتوحید می‌پردازیم.

3ـ1ـ1 تعیین نقش (Role allocation)

تعیین نقش در اسرارالتوحید به دو شکل انجام می‌شود:

الف) فعال‌سازی (activation)

در فعال‌سازی، «کارگزار اجتماعی به‌عنوان نیرویی فعّال، پویا و اثرگذار معرفی می‌شود» (Van Leeuwen, 2008: 34). این ویژگی در کتاب اسرارالتوحید در بیشتر اوقات مربوط به کنش ابوسعید در جایگاه عارفی مردمی است که تأثیری شگرف بر آحاد اجتماع داشته ‌است. بااینکه ابوسعید در معارف صوفیه اثری مهمی تألیف نکرده ‌است، گفته‌های وی در متون متعدد بیانگر فعال‌بودن و پویایی او در بیان اندیشه‌های مربوط به تصوف عاشقانه، یکسونگری و یکسان‌نگری و گرایش به اهل سکر بر مبنای رابطة قلبی با خدا ازطریق قربانی‌کردن نفس و گذشتن از خودی خود است (منوّر، 1381: 208).

در بین احوال و سخنان وی آنچه بیشتر درخشش دارد و به نظرگاه او فردیّت می‌دهد، شادخواری و سبک‌روحی است (زرین‌کوب، 1379: 56). پویایی و اثرگذاری ابوسعید در مرتبة کارگزار اجتماعی تاحدّی است که آشکارا مخالف برخی از ارزش‌های جامعه عمل می‌کرد و در روش خویش چنان مصمّم بود که موفق شد در جامعة خود ضدارزش‌های بسیاری را به ارزش تبدیل کند.

ب) منفعل‌سازی (Passivation)

در منفعل‌سازی، کارگزار اجتماعی دریافت‌کننده و تأثیرپذیر و دریافت‌کنندة نتیجة عمل است (Van Leeuwen, 2008: 35). فعالیت‌های ابوسعید ابوالخیر در جایگاه کارگزار فعال این گفتمان عرفانی در دورة خودش سبب می‌شود که گفتمان عرفانی او به‌طور موقّت، یک گفتمان مسلّط و هژمونیک به شمار ‌آید؛ زیرا او با کنش و رفتار و شیوه‌های خاص تربیتی خود، به‌دور از هرگونه کینه‌توزی و عداوت، مخالفان خود را منفعل می‌کرد. سلوک او با مخلوق برپایة رفق، وسعت مشرب، مهربانی با آفریده‌های خدا، تمایل به شادزیستن، عیب‌پوشی و نگاه خوش‌بین نسبت‌به موافقین و ضمیرخوانی‌های هوشمندانه نسبت‌به مخالفانی است که اغلب با شرمنده‌شدن دست از انکار او می‌کشیدند و به جرگة هوادارانش می‌پیوستند (منوّر، 1381: 268).

در ابتدای کارش، امام قشیری به مخالفت با وی پرداخت؛ اما رفتار و کردار ابوسعید سبب شد او نیز همانند دیگر مخالفان به ابوسعید احترام بگذارد و از مخالفت دست بردارند (سجادی، 1379: 86‑88). در اکثر حکایت‌ها تحوّل و تأثیرپذیری منکران پس از رؤیت کرامت و فراست شیخ بسیار سریع و ناگهانی است. نقل قول زیر نشان‌دهندة این منفعل‌سازی و تأثیرپذیری است:

«جملة اصحاب فِرق و ائمّة مذاهب مرید شیخ گشته بودند و آن انکارها به اقرار بدل شده و حالت او را معتقد شده» (منوّر، 1381: 212).

3ـ1ـ2 تعیین نوع اشاره (Reference allocation)

در کتاب اسرارالتوحید بسته به اینکه کارگزار اجتماعی دارای مشخصة انسانی باشد یا نباشد، نوع اشاره به دو بخش تشخّص‌بخشی (personification) و تشخّص‌زدایی (impersonification) تقسیم می‌شود:

3ـ1ـ2ـ1 تشخّص‌بخشی

نحوة تشخّص‌بخشی کارگزاران اجتماعی، هم مشخص‌کنندة گروهی است که کارگزار، عضو آن است و هم رابطة بین فرد نام‌گذرانده و نام‌گذاری‌شده را مشخص می‌کند (Richardson, 2007: 49). تشخّص‌بخشی به دو زیرشاخة مشخّص‌سازی (determination) و نامشخّص‌سازی (indetermination) تقسیم می‌شود:

3ـ1ـ2ـ1ـ1 مشخّص‌سازی

اگر هویّت کارگزارانی اجتماعی که در قالب مشخّصه‌های انسانی بازنمایی شده‌اند، به‌شیوه‌ای بارز بیان شود، از شیوة مشخّص‌سازی استفاده شده است (Van Leeuwen, 2008: 37). مشخّص‌سازی شیوه‌های متعددی دارد که برخی از آنها که در اسرارالتوحید نمود بیشتری داشته، عبارت است از:

الف) نام‌دهی (nomination)

نام‌دهی شیوه‌ای است که ازطریق آن، کارگزار اجتماعی با توجه به هویّت منحصربه‌فردش بازنمایی می‌شود (Van Leeuwen, 2008: 38). نام‌دهی به دو زیرشاخة نام‌دهی و عنوان‌دهی تقسیم می‌شود: در زیرشاخة نام‌دهی اغلب نام خاص (اسم علم) کارگزار ذکر می‌شود؛ مانند: الله، موسی، فرعون، قارون، هارون و غیره. در اسرارالتوحید نام ابوسعید در همة صفحات کتاب و اغلبِ سطور وجود دارد. پس از او، بیشترین بسامد به خواجه حسن مؤدب (183 مرتبه) کارگزار مخصوص ابوسعید اختصاص یافتهکه اغلب کارهای شیخ را انجام می‌داده ‌است.

از دیگرسو، در زیرشاخة عنوان‌دهی، عنوان‌ها و القاب کارگزار بیان می‌شود مانند رب‌السموات، رسول‌الله و... . در بخشی از اسرارالتوحید عنوان‌های خدا با این شیوه مشخّص‌سازی شده ‌است:

«به هر زبانی به نامی دیگر خوانند خدای را. برخی رحمان خوانند که روزیشان باید. برخی رحیم خوانند که بهشت خواهند. برخی ملک خوانند که منزلتشان باید و هرکسی به چیزی حاجتمند باشند، او را بدان نام خوانند. و صوفیان او را حق خوانند که ایشان بدون او به هیچ چیز دست نیالایند» (منوّر، 1381: 240‑241).

علاوه‌بر این، در اسرارالتوحید خود شیخ ابوسعید ابوالخیر کارگزاری است که با عنوان «شیخ» بیشترین بسامد عنوان‌دهی را (2913 مرتبه) به او اختصاص یافته ‌است. بخشی از این عناوین عبارت است از: «خاتم‌الأولیا»، «پیر صوفیان»، «عزیز روزگار»، «شاه میهنه»، «مهتر میهنه»، «مهین میهنه» و «زاهد میهنه». پس از ابوسعید بیشترین بسامد عنوان‌دهی (151مرتبه) مربوط به ابوالقاسم قشیری، صاحب رسالة قشیریه و لطائف الأشارات است. این عارف نامدار ازجملة صوفیان مخالف ابوسعید بود که پس از ورود شیخ به نیشابور به مدت یک سال از دیدار او امتناع می‌کرد و او را منکر بود (محبّتی، 1391: 93).

معروف است که در جایی ابوالقاسم قشیری از سر انکار دربارة ابوسعید چنین گفت: «بیش از آن نیست که بوسعید حق سبحانه و تعالی را دوست می‌دارد و حق سبحانه و تعالی ما را دوست می‌دارد. فرق چندین است که درین راه ما پیلی‌ایم و بوسعید پشّه‌ای» (منوّر، 1381: 236). پاسخ بوسعید به قشیری آن بود که «آن پشه هم تویی. ما هیچ چیز نیستیم» (همان). پس از این قشیری با خود عهد می‌بندد که پشت سر ابوسعید سخن نگوید و سرانجام نیز به اصرار یکی از مریدانش به مجلس شیخ می‌آید و شیخ ازطریق کرامت، او را از کار انجام‌شده‌اش مطلع می‌‌کند و این باعث می‌شود که قشیری او را تصدیق کند و از آن پس انکار شیخ را ترک کند (همان: 75‑76).

آشکار است که نام‌دهی این شخصیّت معتبر به‌دلیل گرایش نهایی به ابوسعید تأثیر شگرفی بر وجهة شیخ می‌گذارد؛ به همین دلیل نویسنده با مشخّص‌سازی، احوال این کارگزار را به مخاطب نشان می‌دهد.

ب) پیوند (association)

یکی دیگر از شیوه‌های مشخّص‌سازی که در اسرارالتوحید نمود یافته، فرایند پیوند است که با آن کارگزاران اجتماعیِ تشخّص‌دار به‌شکل گروه‌هایی نمایانده می‌شوند که دربارة فعّالیتی نظر واحدی دارند، یا عمل واحدی را انجام می‌دهند (Van Leeuwen, 2008: 37). این نوع کارگزار برخوردار از خصوصیّات مشترک گروهی از آدم‌هاست که یک طبقه یا قشر از جامعه به شمار می‌روند و ویژگی‌ها و خصوصیّات کلّی آن طبقه را با خود دارند. بر مبنای توضیحات فوق در اسرارالتوحید بیش از شانزده نوع پیوند متفاوت برای مشخّص‌سازی کارگزار وجود دارد که با توجه به موضوع عرفانی اثر، بیشترین بسامد آن به‌ترتیب مربوط به گروه مشایخ/ صوفی (130)، درویشان (117) و مریدان (34) است که همه مربوط به گروه خود و گفتمان طریقت‌محور هستند و حضورشان بار ایدئولوژیکی متن را افزایش می‌دهد و بهتر می‌تواند معرّف شیوة برخورد شیخ با گروه خاصی از افراد جامعه باشد؛ برای مثال در ابتدای اسرارالتوحید، سخن از دوران کودکی شیخ است که روزی در خانقاه سپری کرده بود و در آن مکان گروهی با عنوان درویش اجتماع کرده‌اند که با شنیدن یک بیت «درویشان را حالتی پدید آمد و آن شب تا روز برین بیت رقص می‌کردند و در آن حالت بودند» (منوّر، 1381: 16).

در روایت فوق، درویشانْ کارگزارانی اجتماعی هستند که در سماع و پذیرش حالات عرفانی با یکدیگر نظر واحدی دارند و به‌صورت گروهی نمایانده شده‌اند که یک بیت در همه به‌صورت مشابه اثر کرده است و همۀ آنها با یکدیگر موافق هستند و عمل واحدی انجام می‌دهند؛ بنابراین با یکدیگر پیوند دارند.

در توضیح می‌افزاییم که در هویّت‌یابی‌های جمعی و گروهی برآمده از فرایند پیوند، غیریّت‌سازی اجتماعی نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کند؛ زیرا هر گروهی به گروهی رقیبی احتیاج دارد تا ازطریق آن واجد هویّت شود (پردل، 1390: 44). زمانی که سوژه در موقعیتی گفتمانی قرار می‌گیرد، گفتمان‌ها بنابه سرشت غیریّت‌سازانۀ خود به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که ذهنیّت وی را برای دو قطب «ما» و «آنها» سامان دهند. این دو قطبی‌بودن به‌صورت برجسته‌سازی و حاشیه‌رانی در کردار و رفتار سوژه نمایان می‌شود (Laclau & Mouffe, 1985).

دوره‌ای که ابوسعید ابوالخیر در آن می‌زیست، اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم است که در آن روزگار، ایران به‌ویژه خراسان از نابسامانی و تشویش اوضاع سیاسی رنج می‌برد و تعدّد روزافزون فرقه‌های مذهبی و نزاع بر سر حقّانیّت هریک، شرایط را آشفته‌تر کرده بود. در این دوران گفتمان شریعت‌محور حالت مسلّط یا هژمونی (Hegemony) داشته ‌است (تاجیک، 1383: 52) و بدنة حکومت معتقدان بدان را حمایت می‌‌کردند و با دست‌یابی به قدرت سیاسی، شیوة نگرش خود را به آحاد جامعه تلقین و شیوه‌های دیگر را سرکوب می‌کردند. مردمی که از ریاکاری عالمان دین و ستمکاری حاکمان و فرمانروایان زمان به تنگ آمده بودند، محضر ابوسعید را همچون نیرویی فعال و پویا و اثرگذار در آزاداندیشی و آزادگی، پناهگاه خود یافتند و از هرسو به دیدنش شتافتند (حلبی، 1377: 356).

ابوسعید ابوالخیر در طول حیاتش وسعت مشرب داشت و به عشق و وجد و سکر و سماع تمایل داشت؛ به همین سبب گرایش‌های شریعت‌محور به او تاختند و به اباحیگری و زندقه و سماحت نسبت‌به احکام شرعی متهم شد (منوّر، 1381: 268). برخی از گفتارها و رفتارهای او که با راه و رسم دیگر مشایخ خانقاه‌های نیشابور مغایرت داشت، آنان را نیز به داوری و انکار در حق او وامی‌داشت؛ با همة این مخالفت‌ها و انکارها، ابوسعید راه و روش خانقاهی و افکار و گفتارهای صوفیانة خود را ادامه می‌داد و بر منبر، شعر و دوبیتی می‌خواند و از تفسیر قرآن و نشر اخبار به‌شکل رایج میان متشرعان و ارباب علوم ظاهر، دوری می‌جست؛ حتی وصیت کرد جنازه‌اش را با شعر و دوبیتی و سماع به خاک بسپارند (همان: 33).

با توجه به آنچه گفته شد، برجسته‌سازى «خود» ازطریق متعددی مانند مردم‌داری و تساهل و گذشت و پرهیز از ایذای دیگران و به حاشیه‌رانى «دیگرى» ازطریق ضمیرخوانی‌های هوشمندانه و شرمنده‌سازی مخالفان در گفتمان عرفانی ابوسعید، آنها را در حدّ فاصل میان دو قطب مثبت و منفى سامان داده و سبب شده است ابوسعید گفتمان خود را در مقامی بالاتر از گفتمان شریعت‌محور بنشاند و برجسته کند.

3ـ1ـ2ـ1ـ2 نامشخّص‌سازی

چنانچه هویّت کارگزارانی اجتماعی ـ که در قالب مشخصه‌های انسانی بازنمایی شده‌اند ـ مشخص نشود و به‌صورت افرادی ناشناس معرفی شوند، از شیوة نامشخص‌سازی استفاده شده است (Van Leeuwen, 2008: 37). در اسرارالتوحید بیشترین بسامد نامشخّص‌سازی به‌ترتیب مربوط به پیرمردی، کسی، مردی و مردمانی ناشناس است. در این حالت، هویّت کارگزار نقشی در گفتمان ندارد؛ بلکه مهم عملی است که او انجام می‌دهد. آنچه این کارگزاران بی‌هویّت در حکایت‌های متعدد انجام می‌دهند، همواره کارکردی مشابه دارد که شامل مشاهده و دریافت عظمت و اهمیّت شخصیّت ابوسعید است. حضور این کارگزاران در القای دیدگاه عرفانی ابوسعید مؤثر است؛ زیرا در برخی از حکایت‌ها، این کارگزاران بدون هویّت افرادی بی‌اعتنا به مقام ابوسعید هستند که به‌دلیل یک اتفاق متنبّه می‌شوند و با عذرخواهی از پیشگاه ابوسعید ابوالخیر کمک بزرگی به اثبات حقانیّت او می‌کنند؛ برای مثال در حکایت 46، شیخْ فردی به نام حسن مؤدب را به نزد شحنۀ شهر می‌فرستد تا از او درخواست کمک کند؛ هنگامی که حسن به نزد شحنه می‌رسد، شحنه را می‌بیند که «یکی را می‌زد و خلقی از دور نظاره می‌کردند» (منوّر، 1381 :111). حسن از شحنه درخواست کمک می‌کند و شحنه پولی که از آن «یکی» به زور گرفته بود، به حسن می‌دهد. حسن آن پول را به شیخ می‌دهد و شیخ برای درویشان غذا تهیّه می‌کند. همه گمان می‌کنند که آن پول حرام است.

در ادامة حکایت، آن فرد که با لفظ «یکی» از وی یاد شده است، «پیش شیخ آمد و گریست و پای شیخ بوسه داد و گفت: ای شیخ! توبه کردم. مرا بحل کن که شما را خیانت کردم و قفای آن بخوردم و کیسه‌ای سیم پیش شیخ بنهاد» (همان: 112) و روایت کرد که پدرش هنگام مرگ دو کیسه سیم به او داده و خواسته است که وقف خانقاه شیخ کند؛ اما او از این کار سر باز زد تا اینکه شحنه یک کیسه را از وی با ضرب شلاق گرفت و به شیخ داد و کیسۀ دوم را خودش به شیخ تقدیم کرد؛ به این ترتیب مریدان درمی‌یابند که آن سفره که شیخ ترتیب داده بود، حرام نبوده است.

در حکایت مذکور فردی که در ابتدای داستان تا آخر آن به‌شکل ناشناس معرفی می‌‌شود، یک کارگزار اجتماعی است که به‌دلیل بی‌اهمیّت‌بودن هویّتش به‌صورت تشخّص‌بخشی نامشخص‌سازی برای مخاطب بازنمایی شده است؛ ولی کارکرد و عمل این کارگزار نقش مهمی در برطرف‌شدن ابهامات نسبت‌به حرام‌بودن عملکرد ابوسعید دارد.

3ـ1ـ2ـ2 تشخّص‌زدایی

پیش از این گفته شد که تعیین نوع اشاره، به دو شاخة تشخّص‌بخشی و تشخّص‌زدایی تقسیم می‌شود. «هرگاه کارگزار اجتماعی با مشخّصه‌های غیرانسانی بازنمایی شود، از شیوة تشخّص‌زدایی استفاده شده است» (Van Leeuwen, 2008: 36). دوستی با حیوانات و سخن‌گفتن آنها با عارفان تشخّص‌زدایی رایجی است که در متون صوفیه بارها برای کرامت صوفی درج شده ‌است (قربان‌پور آرانی و حیدری رامشه، 1393: 316). این مضمون به‌خوبی در بخش‌هایی دیده می‌شود که کرامات ابوسعید نمایانده می‌شود. در این شواهد به‌سبب عنایت خداوند امر خارق‌العاده‌ای مانند تشخّص‌دهی به غیرانسان و سماع کلام حیوانات و نباتات و جمادات از ناحیة ابوسعید صادر می‌شود تا نشانی بر صدق او باشد؛ زیرا یکی از عواملی که مردم را به اعتقادیافتن به ظرفیّت معنوی یک پیر و یا شیخ طریقت رهنمون می‌شد، توان و قدرت آن رهبر به انجام چنین امور خارق‌العاده‌ای بود (شیمل، 1375: 344)؛ درواقع این امر نوعی تثبیت قدرت و مشروعیّت و اعتبار را برای صاحبان این کرامات به ارمغان می‌آورد (استعلامی، 1388: 96)؛ برای نمونه به حکایت زیر بنگرید که در آن شیخ ابوسعید ابوالخیر قصد حجاز کرده ‌است و ابوالحسن خرقانی در آن شهر منتظر ایشان بود. هنگامی که تأخیر ابوسعید طولانی می‌شود، مریدی گمان می‌کند که ابوسعید گم شده ‌است؛ ولی ابوالحسن خرقانی از این تصوّر مریدش عصبانی می‌شود و می‌گوید:

«خاموش! ایشان راه گم نکنند. زمینی بود از همة دولت‌ها بی‌نصیب، تشنۀ قدم ایشان به خدای بنالیده است که بارخدایا! قدم دوستی بر روی من بران، تا من فردا بر زمین‌های دیگر فخر کنم. حاجت آن زمین روا کردند و عزیزان را فرستادند تا عنان آن بزرگ بگرفتند و سوی آن زمین بردند و به حضور او آن زمین را خلعت دادند» (منوّر،1381: 136).

در این گفتمان، زمینْ کارگزار اجتماعی غیرانسان در خدمت معناسازی برای بزرگ‌داشت مقام معنوی ابوسعید ابوالخیر است؛ بنابراین تعیین نوع اشاره از نوع تشخّص‌زدایی است؛ زیرا زمین که خواستار برتری از سایر مکان‌هاست، با حضور شیخ ابوسعید ابوالخیر برتری و تشخّص یافته ‌است. جدول زیر بسامد و کارکرد کارگزاران اجتماعی غیرانسان در اسرارالتوحید را به‌خوبی نشان می‌دهد:

 

 

 

جدول شمارة 1: بسامد و کارکرد کارگزاران اجتماعی غیرانسان در اسرارالتوحید

کارگزار اجتماعی غیرانسان

تعداد

شمارة صفحه

کارکرد انسانی حیوان

 

اژدها

 

2

100

اژدهایی مرید شیخ است. شیخ برای اژدهایی پیغام می‌فرستد. اژدها پس از شنیدن پیام شیخ روی به خاک می‌مالد، تواضع می‌کند و اشک زیاد می‌ریزد.

150

اشاره به دوستی اژدها با شیخ

 

مار

 

2

183

ماری مرید شیخ است. مار شیخ را زیارت می‌کند و تجدیدعهد می‌کند.

279

مار به زیارت شیخ می‌رود.

شیر

1

67

شیر در خدمت شیخ است و فرد گمشده‌ای را به دستور شیخ به مقصد می‌رساند.

 

3ـ2 حذف (Elusion)

از میان انواع حذف در نظریة منظور، حذف ازطریق پنهان‌سازی در اسرارالتوحید هیچ‌گونه نمودی نداشت؛ ولی تولیدکنندۀ گفتمان در این اثر، به‌علت پرهیز از افشای اسرار ربّوبی از بیان برخی دانسته‌های خویش امتناع کرده است که شامل مقولة کم‌رنگ‌سازی می‌شود؛ زیرا به اعتقاد عارفان انسان در مقام سالک پس از طی طریق روحانی معرفت به حق، به اسراری آگاهی می‌یابد که وقوف دیگران به آن ممکن نیست. در این میان آن کس که سرّ خدا را بر مخلوقات عیان کند و بخواهد این اتّحاد را در خود طولانی کند، دردی می‌کشد که از حدود تحمّل نیروهای فطری بیرون است (حلّاج، 1379: 30)؛ با توجه به آنچه گفته شد، ابوسعید نیز مانند دیگر سالکان موظّف بوده ‌است از افشای اسرار ربّوبی بپرهیزد و سرّ حق را جز با اهل حق در میان نگذارد.

 

4ـ نتیجه‌گیری

از مجموع آنچه دربارة شیوه‌های بازنمایی کارگزاران اجتماعی برمبنای الگوی تحلیل گفتمان ون لیوون در کتاب اسرارالتوحید گفته شد، این نتایج حاصل شد که شیوة بازنمایی براساس مؤلفة اصلی اظهار در اسرارالتوحید ازطریق تعیین نقش و تعیین نوع اشاره در کلام جلوه می‌کند. در این اثر، تعیین نقش به دو شکل فعّال‌سازی و منفعل‌سازی انجام می‌شود. ابوسعید ابوالخیر با فعّال‌سازی، نیرویی فعّال، پویا و اثرگذار معرفی می‌شود که آشکارا مخالف برخی از ارزش‌های جامعه عمل می‌کرد و در روش خود چنان مصمّم بود که موفق شد در جامعة خویش ضدّارزش‌های بسیاری را به ارزش تبدیل کند و کراماتش همراه با رفتار و گفتار مردم‌دار و تساهل‌محور، تأثیری شگرف بر آحاد اجتماع داشته ‌است. در بخش منفعل‌سازی این نتیجه حاصل شد که فعّالیّت‌های ابوسعید ابوالخیر در جایگاه کارگزار فعّالِ این گفتمان عرفانی در دورة خودش سبب شد گفتمان عرفانی او به‌طور موقّت، یک گفتمان مسلّط و هژمونیک به شمار آید؛ زیرا کنش و رفتار و شیوه‌های خاصّ تربیتی ابوسعید باعث می‌شد، اغلب مخالفانش منفعل شوند و دست از انکار او بکشند و به جرگة هوادارانش بپیوندند.

در اسرارالتوحید بسته به اینکه کارگزار اجتماعی دارای مشخصة انسانی باشد یا نباشد، نوع اشاره به دو بخش تشخّص‌بخشی و تشخّص‌زدایی تقسیم می‌شود. در این کتاب، مشخّص‌سازی هویّت کارگزارانی که در قالب مشخّصه‌های انسانی بازنمایی شده‌اند، به‌شیوه‌های نام‌دهی و پیوند انجام شده ‌است. در بخش نام‌دهی این نتیجه حاصل شد که عنوان «شیخ» برای ابوسعید ابوالخیر در جایگاه کارگزار اعظم و شخصیّت‌محوری حکایات در همة صفحات کتاب و اغلب سطور به کار رفته ‌است. پس از آن، بیشترین بسامد نام‌دهی مربوط به خواجه حسن مؤدب کارگزار مخصوص ابوسعید ابوالخیر است که اغلب کارهای شیخ را انجام می‌داده ‌است. سپس بیشترین بسامد مربوط به ابوالقاسم قشیری، صاحب رسالة قشیریه و لطائف الأشارات است. این عارف نامدار ازجملة صوفیان مخالف ابوسعید ابوالخیر بوده که پس از شناخت جایگاه معنوی ابوسعید انکار او را ترک کرده‌ است. آشکار است که علّت این میزان اظهار و مشخّص‌سازی این شخصیّت معتبر به‌دلیل گرایش نهایی او به ابوسعید ابوالخیر است.

یکی دیگر از شیوه‌های مشخّص‌سازی که در اسرارالتوحید نمود یافته، فرایند پیوند است که ازطریق آن، کارگزاران اجتماعیِ تشخّص‌دار به‌شکل گروه‌هایی نمایانده می‌شوند که دربارة فعّالیتی ‌نظر واحدی دارند، یا عمل واحدی را انجام می‌دهند؛ بر این اساس در اسرارالتوحید بیش از شانزده نوع گروه وجود دارد. با توجه به موضوع عرفانی اثر، بیشترین بسامد آن به‌ترتیب مربوط به مشایخ/ صوفی، درویشان و مریدان است که همه مربوط به گروه خود و گفتمان طریقت‌محور هستند. در زیرشاخة نامشخّص‌سازی این نتیجه حاصل شد که در اسرارالتوحید بیشترین بسامد نامشخّص‌سازی به‌ترتیب مربوط به پیرمردی، کسی، مردی و مردمانی ناشناس است. در این حالت، هویّت کارگزار نقشی در گفتمان ندارد؛ بلکه مهم عملی است که او انجام می‌دهد. آنچه این کارگزاران بی‌هویّت در حکایت‌های متعدد انجام می‌دهند، همواره کارکردی مشابه و مؤثر در بیان دیدگاه‌های نویسنده دارد. این کار شامل مشاهده و دریافت عظمت و اهمیّت شخصیّت ابوسعید است.

براساس مولّفة تشخّص‌زدایی این نتیجه به دست آمد که در کتاب اسرارالتوحید، انسان‌نمایی حیوانات بار ایدئولوژیکی دارد و حضور این حیوانات وحشی برای اثبات عظمت و قدرت معنوی و کرامات ابوسعید ابوالخیر است. در این شواهد به‌سبب عنایت خداوند، امر خارق‌العاده‌ای مانند سماع کلام حیوانات و نباتات و جمادات از ناحیة ابوسعید صادر می‌شود تا نوعی تثبیت قدرت و مشروعیّت و اعتبار را برای او در جایگاه صاحب این کرامات ایجاد کند؛ علاوه‌بر این، از منظر مؤلفة حذف نیز این نتیجه حاصل شد که بخش‌هایی از دانسته‌های ابوسعید شامل مقولة کم‌رنگ‌سازی می‌شود؛ زیرا تولیدکنندۀ گفتمان در این اثر، مانند دیگر سالکان موظّف بوده ‌است از افشای اسرار ربّوبی بپرهیزد و سرّ حق را جز با اهل حق در میان نگذارد.

 

یادداشت‌ها

  1. این پژوهش با حمایت مالی دانشگاه زابل و به شماره گرنت زیر انجام شده است:

IR-UOZ-GR-3245

  1. قرآن کریم.
  2. استعلامی، محمد (1388). حدیث کرامت: پاسخی منطقی به پرسش‌ها، تهران: سخن، چاپ اول.
  3. پردل، مجتبی (1390). بررسی منتخبی از غزلیات حافظ براساس نظریة گفتمان لاکلائو و موف، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، استاد راهنما: سهیلا شریفی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
  4. تاجیک، محمدرضا (1383). گفتمان، پادگفتمان و سیاست، تهران: موسسة تحقیقات و توسعة علوم انسانی.
  5. حق‌پرست، لیلا (1390). «شیوه‌های تصویرسازی کارگزاران اجتماعی در داستان بهمن از شاهنامه و بهمن‌نامه (براساس مؤلفه‌های جامعه‌شناختی ـ معنایی در تحلیل گفتمان)»، فصلنامۀ پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی، ش 2 (پیاپی 10)، 45‑62.
  6. حلبی، علی‌اصغر (1377). مبانی عرفان و احوال عارفان، ج 2، تهران: اساطیر.
  7. حلّاج، حسین ‌بن منصور (1379). مجموعه آثار حلّاج: طواسین، کتاب روایت، تفسیر قرآن، کتاب کلمات، تجربیات عرفانی و اشعار، به کوشش قاسم میرآخوندی، تهران: یادآوران.
  8. ریپکا، یان (1382). تاریخ ادبیّات ایران، ترجمة ابوالقاسم سری، تهران: سخن.
  9. زرین‌کوب، عبدالحسین (1379). جستجو در تصوف ایران، تهران: امیرکبیر.
  10. سادات مقداری، صدیقه؛ جهانگیری، شکوفه (1394). «تحلیل گفتمان انتقادی شعر دفاع مقدس برای کودکان ازمنظر رهیافت ون‌لیوون (2008 م.)»، متن‌پژوهی ادبی، س 19، ش 65، 121‑160.
  11. سجادی، سیّد ضیاءالدین (1379). مقدمه‌ای بر مبانی عرفان و تصوف، تهران: سخن، چ 8.
  12. شیمل، آنه‌ماری (1375). ابعاد عرفانی اسلام، ترجمة عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم.
  13. صفا، ذبیح‌الله (1363). تاریخ ادبیات در ایران از میانۀ قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم هجری، ج 2، تهران: فردوسی.
  14. قدامة‌ بن‌ جعفر، ابوالفرج (1884 م.). نقد الشعر، بیروت: دارالکتب العربیة، ط 1.
  15. قربان‌پور آرانی، حسین؛ حیدری رامشه، ناهید (1393). «از کرامات تا خرافات (با تأکید بر اسرارالتوحید و مقامات ژنده‌پیل)». ادیان و عرفان، سال 47، شمارة 2، 301‑332.
  16. محبّتی، مهدی (1391). «چهرة قشیری در اسرارالتوحید»، متن‌پژوهی ادبی، شمارة 54، 89‑108.
  17. محمدزاده، الناز؛ یوسف‌فام، عالیه (1392). «بررسی کتاب اسرارالتوحید از دیدگاه کنش اجتماعی»، مطالعات نقد ادبی پژوهش ادبی، ش 32، 1‑23.
  18. منوّر، محمد (1381). اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید، تصحیح و تعلیقات دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگه، چ پنجم.