نفیسه ایرانی؛ میلاد جعفرپور
چکیده
هجویری در کشفالمحجوب بزرگزادهای دینورز، پشمینهپوشی بیخرقه و صوفی آزاد از رسوم است. داوریهای او دربارة مشایخ گذشته و همروزگارش با تأمل و شناخت همراه است. یکی از این مشایخ، حسین بن منصور حلاج است که به گواهی تاریخ، وابستگان دستگاه خلافت عباسی مخالف او بودهاند. پیروان حلاج در طول تاریخ از مجازات ایمن نبودهاند. ...
بیشتر
هجویری در کشفالمحجوب بزرگزادهای دینورز، پشمینهپوشی بیخرقه و صوفی آزاد از رسوم است. داوریهای او دربارة مشایخ گذشته و همروزگارش با تأمل و شناخت همراه است. یکی از این مشایخ، حسین بن منصور حلاج است که به گواهی تاریخ، وابستگان دستگاه خلافت عباسی مخالف او بودهاند. پیروان حلاج در طول تاریخ از مجازات ایمن نبودهاند. بزرگان تصوف نیز به مقتضای زمان، پوشیده و به اشاره در باب او سخن گفتهاند. برخی متصوفه مثل سراج طوسی و قشیری با ذکر سخنان حلاج به دنبال راهی برای جلوگیری از حذف کامل او از فهرست مشایخ اهل تصوف بودهاند. عملکرد هجویری تا اندازهای ظریفتر و رندانهتر است؛ زیرا با ذکر احوال او در باب «فی ذکر ائمتهم من اتباع التابعین»، بهمناسبت و احتیاط، دین و اعتقاد او را تأیید میکند؛ هجویری حتی ذکرنکردن نام حلاج را در کتاب خلاف رسم امانتداری میداند. این پژوهش تأملی در تحلیل نگاه هجویری به حسین بن منصورحلاج بر پایة اشارات او در کشفالمحجوب است. با بررسی و تحلیل شواهد، ساختار پژوهش در نه بخش تنظیم شد: سابقة آشنایی هجویری با حلاج، رویکرد هجویری به آرای موافقان و مخالفان حلاج، ارتباط حلاج با مشایخ عصر خود و دلیل راندهشدن حلاج، انگیزة طرح حلاجی دیگر، حلاج و ملامتیه، رد احتمال اعتقاد حلاج به حلول، رد اتهام ساحری و اثبات کرامت حلاج و ناپذیرفتنی های حلاج.